GESLOTEN
  • Ma-vrij (enkel telefonisch): 10u - 14u
  • Za: gesloten
  • Noodgevallen via 0468 / 275 295
  • Vragen enkel via info@hetreishuis.be

Informatie voor onze reizigers - CORONAVIRUS

Beste klant,
Beste reiziger,

Tijdens deze uitzonderlijke periode zijn wij genoodzaakt ons kantoor en shops tijdelijk te sluiten. Wij zijn wel telefonisch bereikbaar, elke weekdag tussen 10u00 en 14u00 en eveneens via mail: info@hetreishuis.be

Antwerpen: maandag tot vrijdag 10u00 tot 14u00 - 0468 / 275 295
Mechelen: maandag tot vrijdag 10u00 tot 14u00 - 0478 / 74 37 35

Mogen wij u aub begrip vragen voor deze héél uitzonderlijke situatie. Wij hopen dat de situatie de volgende weken positief evolueert, maar ook wij moeten wachten op antwoorden van onze beroepsvereniging, van de overheid, FOD Buitenlandse zaken en consumentenzaken en andere instanties. De situatie wijzigt uur tot uur. Wij proberen u zo goed mogelijk te informeren!

Hieronder vindt u alvast antwoorden op uw meest dringende vragen.

Team Het Reishuis

Info over Corendon-reizen

Welke reizen zijn tot dusver geannuleerd?
Alle reizen met een vertrekdatum tot 31/05/20

Wat betekent het voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?
Wij annuleren uw vakantie, vlucht of cruise maar u bent uw geld niet kwijt. U houdt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. U hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest; u kunt hier rustig de tijd voor nemen. U kunt daarna zelf uw nieuwe vakantie of vlucht uitkiezen en boeken bij ons. U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de nieuwe vakantie goedkoper is, betalen we u het verschil terug.

Ik heb een vakantie geboekt bij Het Reishuis voor een andere vertrekdatum of bestemming; gaan die door zoals gepland?
Ja, uw vakantie gaat gewoon door zoals u die heeft geboekt. Op basis van het reisadvies van de Belgische overheid worden alle vakanties uitgevoerd. Ook worden alle excursies op de eilanden uitgevoerd zoals gepland. Kijk voor de laatste status van de reisadviezen op: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen.

Gelden er extra regels vanwege het coronavirus in het land waar ik op vakantie ga?
Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus. Het Travelcenter van IATA (International Air Transport Association) publiceert een (Engelstalige) up-to-date lijst met daarin de maatregelen die nu per land worden genomen. Check van tevoren of maatregelen ook op u van toepassing zijn. Let op: de voorwaarden kunnen dagelijks veranderen. https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Kan ik straks op vakantie als ik verblijf in een hotel waar gasten nu in quarantaine zijn geplaatst?
In dat geval nemen wij contact met u op. Wanneer u in de periode van de quarantaine in het hotel zou verblijven, bieden wij u een alternatief of u kunt de vakantie kosteloos annuleren. De boekingen met vertrekdatum ná de quarantaineperiode, blijven gewoon staan. Wanneer u in dat geval toch wilt annuleren of omboeken, gelden de normale Algemene en Bijzondere voorwaarden.

Wat zijn de gevolgen als tijdens mijn vakantie in mijn hotel iemand besmet blijkt met het coronavirus?
Dit wordt per geval beoordeeld door lokale autoriteiten; hier gaan wij niet over als reisorganisatie of reisbemiddelaar. Het is mogelijk dat in dat geval de gasten in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. In dat geval onderhoudt het management van het hotel het contact met u, uit naam van de lokale autoriteiten. Daarnaast staan wij u bij, voornamelijk via onze vertegenwoordigers en de reisleiding ter plaatse bij praktische vragen.

Wanneer spreken we van een negatief reisadvies?
Er is sprake van een negatief reisadvies wanneer FOD Buitenlandse Zaken code rood afgeeft voor een specifieke plaats of regio binnen een specifieke periode.

De constatering van coronabesmettingen resulteert niet automatisch in een negatief reisadvies. De overheid bekijkt per bestemming of het afreizen ernaar toe moet worden afgeraden om de kans op verdere besmetting te voorkomen.

Elke situatie is anders. Een negatief reisadvies kan slechts voor een (deel) van een stad of regio worden afgegeven. Ook is een reisadvies altijd maar van kracht voor een door de overheid vastgestelde periode.

Voor het actuele reisadvies kan u steeds terecht op de website van Buitenlandse Zaken.

Hoe zit het dan met verzekeringen en het coronavirus?
Hebt u via ons een verzekering geboekt dan bent u verzekerd bij Protections Travel Insurance. De situatie met betrekking tot het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren conform de voorwaarden van deze verzekering.

Voor meer informatie verwijzen we u graag door naar hun bijzondere voorwaarden.

Welke maatregelen mag ik verwachten op mijn vakantiebestemming?
Er zijn verschillende landen die eisen dat u, 14dagen voorafgaand aan de aankomst in dat land, niet in een ander (besmet) land bent geweest.

Er zijn ook landen die een medische controle uitvoeren bij aankomst op de luchthaven. Denk aan het invullen van een vragenlijst met betrekking tot uw gezondheid of een meting van uw temperatuur.

Voor een gedetailleerd overzicht per bestemming kan u hier terecht.

Wat mag ik verwachten op mijn cruise vakantie?
MSC Cruises past haar maatregelen aan naargelang aangegeven door en de overheid, gezondheidsinstanties en locale autoriteiten. Weet dat de meeste cruises gewoon doorgaan en dat er geen Covid-19 gevallen gemeld zijn op de schepen.

Het kan zijn dat bij inscheping een medische controle wordt georganiseerd, bijvoorbeeld in de vorm van een medische vragenlijst die u moet invullen.

Indien uw cruise vakantie moet worden geannuleerd biedt MSC Cruises een voucher ter waarde van de geannuleerde reissom. Deze voucher kan gebruikt worden voor een andere reis bij MSC met afreisdatum voor het einde van 2021. Voor meer informatie kan u ons contacteren of deze website raadplegen.

Gelden er extra maatregelen aan boord van de Corendonvluchten of bij andere luchtvaartmaatschappijen?
De luchtvaartmaatschappijen worden geadviseerd door verschillende instanties zoals de WHO, de Belgische overheid (zie ook: https://www.info-coronavirus.be/nl/) en EASA. Mondkapjes worden niet aangeraden en ook het screenen van passagiers op airports is voorlopig niet nodig. Wanneer het luchtvaartpersoneel toch het vermoeden heeft dat iemand aan boord met het virus is geïnfecteerd, handelen wij volgens bestaande luchtvaartprotocollen.

Ik heb griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen: kan ik nog op reis?
Diverse landen hanteren momenteel de regel dat wanneer u griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen heeft, u het land niet inkomt. Dat is ook het geval aan boord van bijna alle luchtvaartmaatschappijen: wanneer u griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen heeft op het moment van uw vlucht, kunt u helaas niet mee aan boord. Dit is een algemene regel die altijd al geldt, maar rondom het Coronavirus letten ze uiteraard extra scherp op. In geval van ziekte op de dag van vertrek, kunt u contact met ons opnemen.

Ik wil mijn vakantie annuleren
Uiteraard kan u steeds uw reis annuleren. De administratiekost van het Reishuis bedraagt uitzonderlijk slechts 15 euro per persoon, ongeacht de datum van boeking of annulatie. Maar opgelet deze kost wordt vermeerderd met de annulatiekost van Corendon, hier is het bedrag van de annulatiekost afhankelijk van de datum van boeking. Zie de bijzondere voorwaarden van Corendon.

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt vanaf 03/03/20

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt vanaf 01/01/20 tot 02/03/20

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt tot en met 31/12/19

Vragen hierover?

Contacteer ons

Vragen hierover?

Bij enige vragen mag u ons altijd contacteren, maar gezien de enorme drukte op dit moment verzoeken wij u vriendelijk geen telefonisch contact met ons op te nemen, omdat wij u op dit moment niet meer informatie kunnen geven dan bekend is.

Mogen wij u dan ook vragen om even geduld uit te oefenen. Van zodra wij meer informatie ontvangen, brengen we u uiteraard op de hoogte!