015 690 900 03 291 17 15 info@hetreishuis.be

Coronavirus – Informatie voor onze reizigers

Beste klant,
Beste reiziger,

Na een hectische periode zijn onze shops ondertussen terug beperkt open.

Mechelen

Maandag : 10u-14u
Dinsdag : gesloten
Woensdag : 10u-14u
Donderdag : gesloten
Vrijdag : gesloten

Antwerpen

Maandag : gesloten
Dinsdag : 10-14u
Woensdag : gesloten
Donderdag : 10u-14u
Vrijdag : 10u-14u

Zaterdag en feestdagen : gesloten

Wij blijven wel telefonisch bereikbaar – 015/690 500, elke weekdag tussen 10u00 en 14u00 en eveneens via mail: info@hetreishuis.be . Gelieve geen persoonlijk mailadres van onze medewerkers te gebruiken, daar niet iedereen op dit ogenblik aan het werk is en wij alles willen centraliseren om u beter en sneller van dienst te kunnen zijn. Mogen wij u wel vragen om ons enkel op te bellen indien u niet over een email beschikt of in noodgevallen. Wij werken namelijk in deze periode nog steeds met een érg kleine personeelsbezetting.

Wij danken jullie voor jullie begrip voor deze héél uitzonderlijke situatie. Wij hopen dat de situatie de volgende weken positief evolueert, maar ook wij moeten wachten op antwoorden van onze beroepsvereniging, van de overheid, FOD Buitenlandse zaken, de Nationale Veiligheidsraad en andere instanties. Ook op Europees niveau en wereldwijd is er volop overleg bezig, daar de landsgrenzen het vanzelfsprekend nog moeilijker maken. Ook wij hopen zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Elke update vermelden wij onmiddellijk hier op de website.

Hieronder vindt u alvast antwoorden op uw meest dringende vragen.

Blijf gezond!

Team Het Reishuis

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum in het najaar; gaat mijn reis door?

Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Landen waarvan het reisadvies is aangepast of die een positief reisadvies hebben, gaan in principe gewoon door. Wanneer er in uw vakantie onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij u hier schriftelijk over. Van zodra er een beslissing is genomen, ontvangt u van ons onmiddellijk een email; het is dus niet nodig om hierover contact met ons op te nemen. Indien u niets van ons verneemt, gaat u reis gewoon door zoals gepland.

Welke vakanties heeft Corendon geannuleerd?

Als gevolg van de maatregelen die door overheden zijn genomen vanwege het coronavirus heeft Corendon bepaalde vluchten en vakanties naar verschillende vakantiebestemmingen moeten annuleren. Wanneer dit een vlucht of vakantie is die u geboekt heeft, ontvangt de hoofdboeker van de reis hierover een brief van ons met meer uitleg. De volgende vakanties hebben wij helaas moeten annuleren:

  • Curaçao is geannuleerd tot en met 30 september 2020;
  • Gran Canaria met vertrek vanuit Brussel is geannuleerd tot en met 14 oktober;
  • Spanje, inclusief de Balearen (Ibiza, Mallorca) en de Canarische Eilanden (Gran Canaria, Fuerteventura, Tenerife, Lanzarote) met vertrek vanuit Nederland zijn geannuleerd tot en met 14 oktober 2020;
  • Spanje, Tenerife met vertrek vanuit België is geannuleerd tot en met 02 november 2020;
  • Turkije is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Egypte is geannuleerd tot en met 28 oktober 2020;
  • Ibiza, Mallorca en Malaga met vertrek vanuit België zijn geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Tunesië is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Zakynthos met vertrek vanuit Brussel is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Macedonië is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Noord-Cyprus is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Griekenland met vertrek vanuit Nederland is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Bali is geannuleerd tot en met 31 december 2020;
  • Brazilië is geannuleerd voor het hele winterseizoen.

Wat betekent het voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?
Wij annuleren uw vakantie, vlucht of cruise maar u bent uw geld niet kwijt. U houdt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. U hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest; u kunt hier rustig de tijd voor nemen. U kunt daarna zelf uw nieuwe vakantie of vlucht uitkiezen en boeken bij ons. U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op uw voucher staan. U kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er minder dan 10% aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher aan u terugbetaald.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon coronavoucher geldig?
Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021.

Wanneer spreken we van een negatief reisadvies?
Er is sprake van een negatief reisadvies wanneer FOD Buitenlandse Zaken code rood afgeeft voor een specifieke plaats of regio binnen een specifieke periode.

De constatering van coronabesmettingen resulteert niet automatisch in een negatief reisadvies. De overheid bekijkt per bestemming of het afreizen ernaar toe moet worden afgeraden om de kans op verdere besmetting te voorkomen.

Elke situatie is anders. Een negatief reisadvies kan slechts voor een (deel) van een stad of regio worden afgegeven. Ook is een reisadvies altijd maar van kracht voor een door de overheid vastgestelde periode.

Voor het actuele reisadvies kan u steeds terecht op de website van Buitenlandse Zaken.

Hoe zit het dan met verzekeringen en het coronavirus?
Hebt u via ons een verzekering geboekt dan bent u verzekerd bij Protections Travel Insurance. De situatie met betrekking tot het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren conform de voorwaarden van deze verzekering.

Voor meer informatie verwijzen we u graag door naar hun bijzondere voorwaarden.

Ik wil mijn vakantie annuleren
Uiteraard kan u steeds uw reis annuleren. De administratiekost van het Reishuis bedraagt uitzonderlijk slechts 15 euro per persoon, ongeacht de datum van boeking of annulatie. Maar opgelet deze kost wordt vermeerderd met de annulatiekost van Corendon, hier is het bedrag van de annulatiekost afhankelijk van de datum van boeking. Zie de bijzondere voorwaarden van Corendon.

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt vanaf 03/03/20

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt vanaf 01/01/20 tot 02/03/20

Bijzondere voorwaarden Corendon, voor boekingen gemaakt tot en met 31/12/19